top of page

"Vi vill engagera och provocera": Teater 16 gör förändringar i sin personalstyrka


Peter Malmberg, Edwin Klaesson & Edina Bektesh

I över 10 år har drivkraften bakom Sveriges främsta ungdomsteater, Teater 16, varit eldsjälen Jonas Jansson. Men nu lämnas stafettpinnen över till teaterns nya ledning som består av Peter Malmberg och de tidigare medlemmarna Edina Bekteshi och Edwin Klaesson.


Vad var det som bidrog till förändringen i föreningen?


- Jonas flaggade väldigt tidigt att det skulle ske en förändring i föreningen. Han var medveten om att han inte skulle jobba här för evigt, även om han hade velat, och uttryckte ofta till mig att han ville ta ett steg tillbaka och lämna plats åt de unga, svarar Peter Malmberg, ny verksamhetschef för Teater 16.


Teater 16, som etablerats i Ljungby, är inne på sitt elfte år och har hunnit göra ett stort intryck på Teatersverige. Men vad är det som skiljer Teater 16 från andra teater-och kulturföreningar som riktar sig till ungdomar?


- Hos oss sker en förändring som jag själv aldrig hört talas om i andra föreningar. Vi gör något riktigt unikt som ledare genom att ta ett steg tillbaka och ger allt vårt förtroende och stöd till de unga. För att ungdomarna ska skina måste man ge dem ett fruktsamt tomrum att växa in i. Det är så vår föreningskultur har varit sedan starten och vi har på så sätt byggt upp en ungdomsledd verksamhet, av unga för unga, förklarar Peter.


Tack vare föreningens styrelse och förtroendet för de anställda har diskussioner och beslut kring skiftet varit enkelt. Valet att låta äldre medlemmar ta ett kliv upp och bli anställda var självklart.


Teater 16 ville ha någon som känner till verksamheten och föreningens själ. Att det blev paret Edina Bekteshi och Edwin Klaesson, som i flera år verkat i föreningen, som skulle få anställning kändes som ett givet val.


Hur känns det för er att ta på er denna nya roll som anställda?


- Det känns både läskigt och spännande att ta den här rollen. Jag vill låta nästa generation få ta del av det jag själv fick under mina år här så att det sedan kan leva vidare, betonar Edina.


När jag intervjuar personalen har terminen knappt hunnit börja och Edwin och Edina har ännu inte hunnit bli varma i skorna.


- Vi tar det dag till dag. Snart har vi uppstart för höstterminen och först då kommer våra förmågor sättas på spel. Även om vi gjort detta innan på annat håll, så är vi ändå medvetna om att det finns mycket som vi inte känner till som kan ställa till det eller komplicera, berättar Edwin.


För Edina har övergången till den nya tjänsten varit smidig då hon tidigare haft en deltidsanställning på Teater 16 sedan ett år tillbaka.


- När jag satte upp produktionen Bettysagorna fick jag testa hur det var att jobba här. Även om det var stressigt emellanåt upplevde jag att mitt arbete var viktigt och meningsfullt, säger Edina.


Alla tre betonar vikten av att fortsätta utveckla kulturhuset och de idéer som smids. Kulturhuset är betydelsefullt för alla som använder lokalerna och personalen vill fortsätta fostra den känslan hos alla medlemmar. De vill även utöka det konstnärliga utbudet, även om teatern fortfarande är i fokus.


- Vi satsar på ungdomsledda grupper och vill ge utrymme för fler konstformer, säger Edwin.


Peter, Edina och Edwin har alla hopp och drivkraft för att få kulturhuset att växa. Som det står i föreningens stadgar vill de fortsätta att "Engagera och provocera", likaså inspirera andra föreningar och göra ett ännu större intryck både lokalt, regionalt och nationellt.


- Vill man satsa på ungdomar ska man göra det helhjärtat. Man ska främja det unga engagemanget och möjliggöra så att de kan blomstra i verksamheten. Prioriteringen är, och har alltid varit, ungdomarna och deras vilja. Det finns inga genvägar till ungt engagemang, man måste investera tiden att själv engagera sig i dem som personer och bygga relationer med varje individ, avslutar Peter.


Mimosa Lu

5 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page