På Högskolan för scen och musik (HSM) i Göteborg kan du läsa till teaterlärare på ämnes-lärarprogrammet. Du blir då behörig att undervisa på Estetiska programmet teater på gymnasiet. För dig som är intresserad är det snart dags att söka. 15 april behöver ansökan var inne.
Nyligen har Maria Björling och Carl Michael Karlsson tagit över programledaransvaret för teaterlärarutbildningen. Maria var en av de första som gick ut teaterlärarutbildningen.
”Jag skulle precis få ut en lärarlegitimation i ämnet svenska och det som då kallades estetisk verksamhet med inriktning teater från Göteborgs universitet. Då fick jag nys om ämneslärarutbildningen i teater som precis skulle starta. Jag kunde såklart inte missa att gå även den så jag tjatade till mig att de skulle göra det möjligt för mig att söka över från det som kallades gamla lärarprogrammet. Så efter lite tjat, och antagningsprov på det, blev jag helt enkelt en av de fem första studenterna som kom ut från utbildningen med en lärarlegitimation i ämnet teater i handen.”
För några år sedan hittade Maria tillbaka till teaterlärar-utbildningen, men denna gång som lärare i teaterdidaktik. Hon undervisar i improvisation, regi, dramatik och teaterhistoria. Carl Michael har också undervisat på teaterlärarutbildningen i några år. 2018 anställdes han som lärare i teaterdidaktik med fokus på regi, teaterhistoria och improvisation. När Carl Michael ville utbilda sig till lärare fanns dock inget liknande teaterlärarutbildningen på HSM.
”När jag själv ville bli teaterlärare för snart tjugofem år sedan fanns det ingen ämneslärarutbildning, utan min generation av teaterlärare gick den långa vägen, genom många kurser och utbildningar inom drama och teater för att sedan gå kompletterande pedagogisk utbildning inom lärarutbildningen.”
De har båda ett förflutet inom amatörteatern. För Carl Michael började intresset för teater tidigt.
”Enligt min mamma när jag typ var tre år smet jag under ett kyrkospel från min käre mor och tog plats på scenen, dock oklart i vilken roll. Därefter har jag haft stående inslag på roliga timmen i skolan, samt i skolrevyer och alla tillfällen som kunde redovisas genom gestaltning i stället för att skriva långa uppsatser.”
Det var inte självklart för Maria att börja med teater när hon var liten, men när hon väl förstod att det var teater som var henne stora intresse fanns det ingen återvändo.
”För mig började nog teaterintresset med att jag som barn gärna satte mig i något hörn och skrev ned exakt det jag såg. Har många märkliga observerande texter där jag skriver allt från "nu ställer hon sig upp och nu åker ena mungipan ner något innan hon nickar stilla med huvudet". Den här fascinationen för vad människor uttrycker och gör har jag nog sen burit med mig. I den lilla småstaden jag växte upp i hade jag knappt hört talas om begreppet teater utan höll på med musik för det var i alla fall något sceniskt. Men när jag valde estetiska programmet med inriktning just musik märkte jag att mitt intresse för den sceniska gestaltningen var större än tonerna så att säga. Jag valde teater som individuellt val, gjorde en övning där ett tomt papper skulle förändra mig, och blev sen fast.”
Precis som för Maria blev gymnasietiden viktig för Carl Mikael.
”En milstolpe för mig var att börja Estetiska programmet med inriktning teater i Eksjö 1993. Möte med likasinnade och få chans att utveckla mitt eget teaterskapande. Det var också här jag mötte amatörteatern genom en uppsättning av Ringaren i Notre Dame i regi av Per Chenon och Gunnar Forsell. Amatörteatern är central i mitt liv än idag genom medlemskap i Vulkanteatern i Jönköping där jag till sommaren spelar en av rollerna i Ray Coneys fars "Panik på kliniken".”
Maria stötte på amatörteatern under sin första teaterpedagogutbildning.
”Amatörteatern kom att bli en väldigt viktig del under många år för mig. Jag fick den stora möjligheten att redan under min första utbildning börja att leda barnteater inom studiecirkelverksamhet. Därefter arbetade jag på kulturskola och gick vidare till att arbeta i ideell teaterförening som teaterpedagog och som verksamhetsledare. Där fick jag träffa de mest dedikerade människorna i alla åldrar som spelade teater för att de älskade det. Jag började alltmer frilansa ut i olika teaterföreningar och folkhögskolor runt om i landet och även här uppstod otroligt många spännande möten. Jag brukar kalla dessa år för min "riktiga skola inom teater". Under dessa år förstod jag det oerhörda slitet och det stora hjärta som läggs dag efter dag och kväll efter kväll i varje teaterprocess. Jag är en sådan som gärna vill sudda ut gränserna mellan begrepp som amatör och professionell och om de inte ska suddas ut så ska amatörteatern med stolthet bära sitt namn och veta sitt oerhörda värde.”
Carl Mikael värdesätter också amatörteatern:
”Amatörteatern är inspirerande för att vi möts mellan generationsgränserna. Bara för att ta ett exempel så i sommarens fars så spelar jag med min gamla lärare från gymnasiet Ville Björkman och även med tidigare och nuvarande elever på Estetiska programmet teater i Jönköping där jag också arbetar, ett åldersspann på nästan 65 år.”
Sedan i januari 2024 arbetar Maria och Carl Michael som programansvariga för Ämneslärar-programmet i teater vid Högskolan för scen och musik. Carl Mikael berättar om teaterlärarutbildningen:
” Utbildningen har som enda lärosäte i Sverige 2011 examensrätten i ämnet teater. Teaterämnet ingår i ämneslärarprogrammet, där studenterna läser de teaterspecifika/ teaterdidaktiska kurserna på HSM. Utbildningen går att läsa som ettämneskombination, eller som andraämne i kombination med ett annat ämne. Utbildningen riktar sig främst mot arbete inom gymnasieskolan och de teaterkurser som finns inom det estetiska programmet, men också för undervisning inom individuellt val, samt andra skolformer som till exempel kulturskolan. Undervisningen har som syfte att ge en bred och gedigen kunskap om läraryrket med utgångspunkt i skolämnet teater. Även om den sceniska träningen i utbildningen utgår från den egna gestaltningen betonar utbildningen dels förankringen med övriga uttrycksområden inom teater, dels den teaterdidaktiska kompetensen som blir allt tydligare desto längre in i utbildningen studenten kommer. Flertalet tidigare teaterlärarstudenter anställs som teaterlärare inom gymnasieskolan, eller inom andra skolformer (folkhögskola, kulturskola etc).”
Både Maria och Carl Mikael är oroliga över den utveckling som utbildningar inom estetiska ämnena erfar just nu och Car Mikael menar att de estetiska ämnena fyller en viktig funktion.
”Jag tror att i en tid när oron är stor i världen så behövs de estetiska ämnena mer än någonsin. Jag ser med förfäran när estetiska utbildningar under senare tid lagts ner på grund av ogenomtänkta politiska beslut. Min önskan är att de estetiska ämnena får en pånyttfödelse och att politiken inser att vägen till att stärka det demokratiska samhället är att satsa på den estetiska verksamheten.”
Maria uttrycker en oro för nedvärderingen av de estetiska ämnena och påtalar dess betydelse.
”Jag tror som Carl Michael att i en värld med stor framtidsoro behövs de estetiska ämnena mer än någonsin. Att de politiska besluten styrs utifrån ekonomiska värden snarare än mänskliga värden gör det oerhört svårt för scenkonsten och de estetiska programmen att överleva. Även jag hoppas på en vändning och ser att teaterlärare bidrar med otroligt viktiga observanta ögon som är av största värde för ett fortsatt demokratiskt samhälle och även av värde alldeles i sig självt.”
Som teaterlärare kan jag bara hålla med. På min arbetsplats Kulturskolan Göteborg hotas vi just nu av nedskärningar och jag ser en massa värdefull verksamhet gå om intet. En verksamhet som värnar om vår framtid - barn och unga. Vi behöver fler som engagerar sig för estetiska ämnenas/teaterämnets fortlevnad. Sök till teaterlärarutbildningen och var med och bidra till en hållbar utveckling där teaterämnet har en självklar plats.
Hanna Håkanson
Comments