top of page

Första nationella konferensen för lärare i teater/drama i Kulturskolan

Workshop TiK-konferensen 1. Fotograf Mats David Ranaxe

I en önskan om att skapa läromaterial för teaterämnet i Kulturskolan möttes vi tre samordnare och teaterlärare från Västerås kulturskola och Kulturskolan Göteborg för snart nästan fyra år sedan. Vi insåg snart att arbetet var omfattande och att tiden i våra tjänster inte skulle räcka till. Vi sökte därför pengar av Kulturrådet för att kunna genomföra detta samverkans-projekt. Vi blev beviljade medel och har under tre läsår arbetat fram läromaterial genom workshops, samtal, prov-lektioner m.m. Allt finns nu samlat i en pärm.

Efter att ha arbetat tre år med vår satsning Teater i Kulturskolan (TiK) var vi äntligen framme vid konferensen där vi skulle ”släppa” det material vi arbetat fram, nämligen vårt lärandeupplägg Plats på scen. Lärandeupplägget Plats på scen består av grundkurs i teater och skådespeleri som sträcker sig över fyra år i kulturskolan. Det är anpassat för elever som startar i teater när de är mellan 8-11 år gamla. Varje kurs sträcker sig över ett läsår, och består av ett antal lektionsserier. Grunden är att låta eleverna möta teater genom att hjälpa dem in i skådespelarhantverket på ett sätt som är anpassat efter barnens ålder och kulturskolans förutsättningar.


Tidigt i processen planerade vi för att släppa någon form av material, men var från början inte säkra på i vilken form vi skulle presentera det. Vi var tidigt inne på en hemsida, men där stötte vi på patrull då en webbsida behöver underhållas och ingen av kommunerna i samverksamprojektet kunde ställa upp på det. Vi bestämde oss då för en pärm. I en pärm kan man sedan ta ut papper och sätta in nya allt eftersom materialet förnyas. Vårt lärandeupplägg som det ser ut nu är absolut inte färdigt. Det är en sammanställning av de aspekter av kunnande och lärande i och om teater som vi hittills urskiljt genom arbetet i TiK. Det finns massor av mer kunnande att erövra, och aspekter att urskilja och utforska.

Workshop TiK-konferensen Fotograf Mats David Ranaxe

Det konkreta arbetet inför konferensen påbörjades under hösten 2023 där vi hade flertal möten med chefer och andra som varit behjälpliga i processen, framför allt utvecklingsledare Marie Sundin.


Vi funderade hur vi skulle nå ut, så att vi får tag så många deltagare som vi hade tänkt oss. Vi bjöd in lärare i teater/drama inom Kulturskolan som tidigare visat intresse för vår satsning, samt la vi i ut en inbjudan i olika Facebook-grupper. Anmälningar rasslade in och när vi närmade oss konferensen hade vi över 50 anmälningar. Vi hade bestämt oss för ett tak runt 40, men blev så glada över det stora intresset att vi utökade antal platser. Representationen blev bra trots att vi inte gjorde mycket reklam för konferensen. Deltagarna från konferensen var från 18 olika kulturskolor, ett universitet samt Kulturskolecentrum.


Vi funderade tidigt om vi skulle ha med externa dragplåster i konferensen, som exempelvis en gästföreläsare eller dylikt. Men då vårt lärandeupplägg är ganska gediget att vi ville använda tiden under konferensen till att presentera vårt lärandematerial så mycket som möjligt. Så större delen av konferensen kom att handla om dess innehåll.

Workshop TiK-konferensen 3 Fotograf David Mats Ranaxe

Tisdagen den 13/8 kl 9 när konferensen öppnades var ett historiskt ögonblick: det var den första samlingen någonsin för lärare i teater/drama inom Kulturskolan på nationell nivå. Vi öppnade konferensen med en tillbakablick där vi berättade hur TiK-satsningen tog sin början. Vi berättade hur vi arbetat fram lärandeupplägget, att vi utgick ifrån ett material som arbetas fram på Västerås kulturskola men som genom TiK-åren förädlats utifrån workshop med lärare och elever inom Kulturskolan. Vi berättade också om de teorier och begrepp som ligger till grunden för det pedagogiska upplägget samt hur lärandeupplägget är uppbyggt.


Efter genomgången delades lärarna upp i grupper och vi arbetade i mindre grupper och vi arbetade utifrån innehållet i lärandeupplägget där vissa workshops gjorde djupdykningar i de första kurserna (Ny på scen och Kvar på scen) och andra workshops la mer fokus på innehållet i lärandemålen. Under de två dagarna blandades föreläsningar med workshops. I värme och i lokaler utan AC kämpade vi alla 55 deltagare på med en lust och vilja att diskutera och reflektera kring det pedagogiska i vår verksamhet, hur man lär ut teater på bästa sätt. Det blev två mycket givande dagar.

Panelsamtal TiK-konferensen 2 Fotograf Madeleine Hermerén

Konferensen avslutades med att före detta teaterelever från fördjupningslinjen på Västerås kulturskola framförde sin föreställning ”Konsten att bli vuxen”. En föreställning de har arbetat fram själva med hjälp av all den kunskap de erövrat under alla år de gått på Kulturskolan.


Föreställningen följdes av ett panelsamtal som handlade om samarbete mellan Kulturskolan och den professionella scenkonstvärlden. Med på samtalet var Niklas Hjulström, teaterchef för Västmanlands Teater samt Fredrik Lundqvist, teaterchef för 4:e teatern, en fri teatergrupp i Västerås. Västerås kulturskola har samarbete med båda teatrarna där teatereleverna har möjlighet att kostnadsfritt se så mycket teater de önskar, Kulturskolan lånar teatrarnas lokaler samt att teatereleverna får medverka i professionella teaterföreställningar. Det som bl.a diskuterades i detta panelsamtal var vad dessa samarbeten kunde ge för alla inblandade. Båda cheferna menade att det var en ”win-win”-situation att släppa in ungdomarna i deras teaterhus. Att få dessa unga människor intresserade av teatern banade väg för återväxten, dvs. att de unga antingen kanske är framtida producenter eller konsumenter av teater. Eleverna tyckte att samarbetet verkligen gav dem en chans att på riktigt förstå vad det verkligen innebär att arbeta professionellt samt att få ta del av den palett av yrken som finns på teater. Du behöver inte nödvändigtvis stå på scenen, du kan vara kvar i teaterns värld, men kanske hellre arbeta som kostymör eller ljustekniker.


Föreläsning TiK-konferensen Fotograf Hanna Håkanson

Vi avslutade konferensen med att dela ut en enkät om framtiden, dvs hur deltagarna önskade fortsätta vårt inledda nätverkande. Deltagare fick välja på tre spår:


· att samverka och reflektera kring hur det är att använda lärandeupplägget.


Panelsamtal TiK-konferensen Fotograf Hanna Håkanson

· att vara med och skapa lärandeupplägg för spets/fördjupning inom teaterämnet


· att skapa tätare kontakt med den professionella teatern/utbyta idéer och erfarenheter kring detta.


I utvärderingen av konferensen som vi skickade ut till deltagarna efteråt betonades vikten att ses och på så sätt känna samhörighet med andra lärare i teater/drama, att inte behöva känna sig ensam i sitt ämne. Deltagarna kände sig inspirerade och flertalet planerade för att testa lärandeupplägget på sin kulturskola. Någon utryckte att hen hade fått syn på saker som hen kan utveckla i sin undervisning och kommit till nya insikter genom föreläsningarna/workshopsen och lärandeupplägget.


Vi har fått fortsatt förtroende från Kulturrådet och vi har nu fått medel för att kunna fortsätta vårt arbete i ett nytt tre-årigt projekt med att utveckla teaterämnet i Kulturskolan. Tanken är att vi ska ta vid där konferensen slutade och planerar nu för flertalet digitala möten med deltagare från konferensen samt något fysiskt möte med deltagare där vi diskuterar och reflekterar kring de tre spåren; lärandeupplägget, spets/fördjupning samt kontakt med den professionella teatern.

Från föreställningen Konsten att bli vuxen TiK-konferensen Fotograf Hanna Håkanson

Vi hoppas att vår konferens kan bli startskottet för flera framtida konferenser och bli stommen till att vi, lärare i teater/drama inom Kulturskolan träffas på regelbunden basis.


Om du vill du läsa mer om vårt arbete kan du gå in på teaterikulturskolan.com där det också finns kontaktuppgifter till oss.


Hanna Håkanson





Samordnarna lärandeupplägget TinaMaria Ranaxe, Linnéa Christensen, Hanna Håkanson Fotograf Madeleine Hermerén







3 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page