Tidigare i höstas fick jag (Hanna Håkanson) förmånen att besöka teaterpedagogprogrammet på Örebro universitet i augusti. Som teaterlärare på Kulturskolan blev jag väldigt glad att se en utbildning som rustar nya kollegor för att möta arbetets utmaningar. Jag fick veta att utbildningen startade för 20 år sedan och kanske hade jag gått denna utbildning om det inte var så att jag påbörjade min egen lärarutbildning ett år innan teaterpedagogprogrammet på Örebro universitet såg dagens ljus. Jag blev nyfiken och vände mig därför till Ulrika Landell som är programansvarig på teaterpedagogprogrammet med frågor.
Hur såg det ut när teaterpedagogprogrammet startade?
”Teaterpedagogprogrammet startade 2004 vid musikhögskolan vid Örebro universitet som ett tvåårigt program med högskoleexamen. Det tvååriga programmet var uppdelat i ett teaterår och ett pedagogikår och kurserna i pedagogik samlästes med lärarprogrammet. 2016 omformades programmet till ett treårigt kandidatprogram där hela programmet sedan dess är förlagt till musikhögskolan.
Hur är utbildningen uppbyggd och vad innehåller utbildningen?
I programmet läses teaterkurser och pedagogiska kurser parallellt. Det skapar en röd tråd genom utbildningen och progression mellan kurserna. Reflektion över konstnärliga och pedagogiska perspektiv är tydliga inslag i både undervisning och examinationer och kan ses som en del av programmets signum. Ramarna runt programmet har blivit stabilare sen programmet blev treårigt med exempelvis mer ändamålsenliga lokaler och med fast anställda lärare som tar ansvar för helheten på programmet.
I ämneskurserna i teater behandlas teaterns olika områden bland annat skådespeleri, dramaturgi, regi och teaterns visuella uttryck. En bärande idé från att programmet startade har varit att varva praktiskt görande i de konstnärliga kurserna med reflektion och koppling till litteratur, liksom att teaterkurserna innefattar alla teaterns uttryck. En del av kurserna utformas som sceniska produktioner. Studenterna får därmed god erfarenhet av att planera, leda och genomföra produktioner både konstnärligt, tekniskt och administrativt under utbildningen. Studenterna arbetar med fyra olika produktioner och tränar sin förmåga att kommunicera med sceniskt uttryck och att skapa föreställningar från idé till mötet med en publik. Produktionerna planeras för att ge erfarenhet av olika arbetssätt och att arbeta med utgångspunkt i olika typer av material. Exempelvis så får studenterna på hösten i åk 2 improvisera fram en föreställning med inriktning mot förskolan utifrån en barnbok. I det projektet har de också fokus på scenens visuella design. På våren i åk 2 arbetar de med en pjästext som grund i arbetet och där ligger fokus på skådespeleri och regi.
Hälften av kurserna i programmet är kurser i pedagogik där studenterna får fördjupa sig i teaterpedagogikens område. Kurserna fokuserar bland annat på lärarrollen, lärande och ämnesdidaktik. I dessa kurser står mötet mellan konstnärligt arbete och pedagogik i centrum. Yrkesverksamma teaterpedagoger gästar också programmet och bidrar med perspektiv på vilka möjligheter och utmaningar man som färdigutbildad kan stöta på i olika typer av teaterpedagogisk verksamhet. Utbildningen innehåller två perioder av verksamhetsförlagd utbildning där studenterna får viktiga kunskaper och erfarenheter från yrkeslivet. Utbildningen avslutas med en kandidatuppstats där studenterna får fördjupar sitt teaterpedagogiska intresse.
Teaterpedagogprogrammet har välanpassade lokaler med övningssalar, en stor, ljus verkstad för arbete med scenografi och kostym, samt seminarium. Det är också god tillgång till föreställningslokaler, bland annat en välutrustad blackbox.
Hur ser möjligheterna ut till arbete efter utbildningen? Var arbetar före detta studenter idag?
Efter utbildningen arbetar många inom kulturskola eller inom folkbildning och amatörteaterverksamhet. En del söker sig vidare till estetiska programmet och bygger på med en teaterlärarexamen. Utbildningen ger också förutsättningar att arbeta med teater och estetik inom grundskola och förskola, eller på en professionell teater med för och efterarbete runt föreställningar.”
En som nyss gått ut teaterpedagogprogrammet och fått arbete på kulturskola är Johanna Calissendorff och jag frågar henne vad hon fick ut av utbildningen:
”Tiden på utbildningen har varit en resa fylld av lärdomar och personlig utveckling. När jag påbörjade utbildningen var jag ung och osäker, men under dessa år har jag vuxit både som person och som pedagog. Det är en utbildning som verkligen utmanat mig att växa, både praktiskt och teoretiskt.
Jag har fått med mig en bred grund av kunskaper och erfarenheter, allt från praktiska övningar till en djupare förståelse för pedagogik och teaterns värld. Jag har lärt mig att tänka flera steg framåt, analysera konsekvenser och anpassa mina metoder efter situationen. Det pedagogiska tänkandet har blivit en viktig del av mig, särskilt i arbetet med att planera lektioner, föreställningar och möta olika behov.
Utbildningen gav mig möjlighet att utforska många delar av teatern, som skådespeleri, regi, visuell design och att analysera och skriva dramatiska texter.
Nu arbetar jag vid Kalix kulturskola. Trots att jag bara arbetat en kort tid, känner jag att jag har en stabil grund att stå på tack vare utbildningen, och jag ser fram emot att utvecklas vidare i rollen. Jag är tacksam för allt jag har fått med mig och ser fram emot att fortsätta utforska teaterns värld.”
En annan nybakad student från teaterpedagogprogrammet är Viktor Wissing och även han är mycket nöjd med utbildningen.
”Efter att ha tagit examen från teaterpedagogprogrammet har jag med mig så många nya verktyg, som både pedagog, scenkonstnär och publik. Tack vare utbildningens pedagogiska huvudfokus har jag verkligen fått utveckla min pedagogroll och prova den i olika sammanhang. Särskilt tacksam är jag för praktiken som gav en inblick i hur en verksam teaterpedagog jobbar och hur jag vill vara som pedagog.
Jag har även fått med mig flera olika pedagogiska och konstnärliga metoder. Både genom praktiskt och teoretiskt arbete, men även genom intressanta samtal med mina kurskamrater där vi både kunnat inspirera och utmana varandra.
Då utbildningen lyfter teaterns alla kreativa aspekter har jag även fått lära mig att planera, skapa och använda mig av teaterns olika uttrycksmedel, som mask, scenografi, attribut, ljud, regi och många fler.
Tack vare fantastiska lärare och kunniga gästföreläsare känner jag mig nu säkrare i min roll som teaterpedagog och är oerhört glad att jag valde att gå denna utbildning.”
Nästa intag till teaterpedagogprogrammet är hösten 2025.
HANNA HÅKANSON
Comments